Overpowered (OP)
De term OP is een afkorting van overpowered en wordt gebruikt in verband met een sterk in-game wapen of een bepaald personage, klasse, vaardigheid of ander element van een spel te beschrijven als zijnde te krachtig. Een zwaarbewapende karakterklasse kan bijvoorbeeld andere klassen gemakkelijker verslaan met zijn krachtige vaardigheden en andere klassen zwak of nutteloos laten voelen.
- Online gamen op aangename wijze
Omdat het er online niet altijd even proper aan toe gaat, biedt de gamesector tal van mogelijkheden om online spelen voor iedereen aangenaam te houden.
- Hoe videogames leesvaardigheid bij kids verhogen
Volgens onderzoek van de Universiteit van Genève hoeven videogames de leesontwikkeling niet in de weg te staan. Integendeel, bepaalde games verhogen zelfs blijvend de lees- en leervaardigheid van jonge kinderen.
- Videogame vermindert pijn en misselijkheid na een ingreep
Het moment voordat een kind de operatiekamer ingaat, kan bijzonder beangstigend en zelfs traumatisch zijn. Uit onderzoek blijkt dat de angst die kinderen voelen als ze in slaap worden gebracht, een impact heeft op hoe ze zich na de operatie voelen. Angstreductie tijdens de anesthesie vermindert pijn en misselijkheid na een ingreep.
- Hoe kies je een goed wachtwoord?
Heel wat videogames vereisen tegenwoordig een afzonderlijke digitale account. De toegangspoort tot je favoriete games is beveiligd met een wachtwoord. Maar hoe veilig is zo’n wachtwoord echt? Hier zijn alvast enkele tips om de boel iets steviger op slot te doen.
- Schooldirectrice Isabelle Truyen: ‘Games zijn een leermiddel, geen doel op zich.’
Isabelle Truyen, algemeen directeur van de GO! Scholengroep 20, heeft Michaël De Borre, geschiedenisleraar, aangesteld als specialist integratie van videogames in de klas. En dat voor de volledige scholengroep waarbij Isabelle een beroep doet op Michaël zijn uitgebreide kennis van games in combinatie met de toepassing van didactisch geschikte toepassingen in een klasomgeving.
- Vier games uit het leven gegrepen
Je vindt videogames in allerlei geuren en kleuren. Heel wat titels nemen je mee naar fantasierijke oorden. Maar er zijn ook ontwikkelaars die in een videogame hun eigen verhaal vertellen. Hier zijn enkele voorbeelden van zulke autobiografische titels.
- Zeg niet zomaar spelletje tegen esports
Internationale kampioenschappen en een prijzenpot die tot in de miljoenen oploopt: esports zijn populairder dan ooit. Vanwaar komt dit succes en wat gaat er achter schuil? Welkom in de wonderlijke wereld van competitieve videogames.
- Hoe vermijd je ongewenst game gedrag?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren. Om online gamen voor iedereen aangenaam te houden, is het van belang dat deze tools worden gebruikt. In dit artikel tonen we je exact hoe dat werkt.
- Vier handige videogame lespakketten
Van jonge kinderen tot tieners: videogames zijn alomtegenwoordig in het leven van onze kids. Het is dan ook logisch dat kinderen op de schoolbanken leren om veilig en verantwoord met games om te gaan. Hier zijn alvast vier lespakketten om het gesprek in de klas op gang te brengen.
- Hoe muziek en games elkaar versterken
Populaire muziek en videogames zijn altijd al nauw met elkaar verbonden geweest. Met de opkomst van concerten in de virtuele wereld is die connectie sterker dan ooit.
- Welke soorten games zijn er allemaal? (deel 4)
We verkennen in het eerste artikel van deze reeks heel wat populaire game genres, waaronder strategie- en simulatiegames. In het 2de artikel gaat het over onder andere battle royale- en fighting games. In deel 3 ligt de focus op niche genres zoals roguelike-, trivia- en collectible card games. Hieronder in het 4de deel bespreken we shoot ‘em ups, stealth-, survival horror-, tower defense- en hack and slash games.
- Wat motiveert volwassenen om games te spelen?
De volwassen videogamer wordt wel eens vergeten. Maar uit onderzoek blijkt dat deze vaak vergeten groep een groot deel van het gamepubliek vertegenwoordigt. Bovendien spelen volwassenen niet altijd om dezelfde redenen als andere leeftijdsgroepen.
- Hoe grote spelmakers hun games zo toegankelijk mogelijk maken
Het is niet voor elke speler even evident om op dezelfde manier van een videospel te genieten. Toch doen grote spelers als Electronic Arts en Ubisoft hun uiterste best om hun games zo toegankelijk mogelijk te maken.
- Alles wat je moet weten over de Nintendo Switch OLED
Er is een nieuwe versie van de Nintendo Switch. Maar wat zijn nu de verschillen tussen het basismodel en deze nieuwe Nintendo Switch OLED?
- Nieuwe studie helpt vooroordelen over games de wereld uit
Er bestaan nog steeds heel wat hardnekkige mythes over videogames. Recente Europese data gepubliceerd door de Europese sectorfederaties ISFE en EGDF ontkracht deze grotendeels.
- Welke soorten games zijn er allemaal? (deel 2)
In ons vorige artikel verkenden we populaire spelgenres zoals shooters, strategie en simulatie games. Dit keer leggen we de focus op vijf andere genres, namelijk de casual, battle royale, sport, action-adventure en fighting games.
- Prof. Billieux ziet geen directe link tussen hoeveel iemand gamet en verslaving
Welke criteria zijn er om een gamestoornis vast te stellen (of niet)? Een recente studie gebaseerd op de input van 30 internationale deskundigen evalueert de verschillende criteria die worden gebruikt om een gamestoornis te bepalen.
- Welke versies van Minecraft zijn er allemaal?
Ondanks een lancering in 2009 heeft Minecraft niet aan populariteit ingeboet. Met games op zowat elke console en mobiel toestel, een hele reeks spin-offs, een boekenreeks, speelgoed, een eigen jaarlijkse conventie, geruchten over een Minecraft-film… is Minecraft een cultureel fenomeen geworden.
- Onderzoekster Anesa Hosein: “Gamende meisjes zijn de wetenschappers van morgen”
Tienermeisjes die regelmatig videogames spelen, zijn driemaal meer geneigd om bij hogere studies voor een STEM-opleiding te kiezen. Dat concludeert een studie van de universiteit van Surrey.
- Experts bevestigen: geen reden tot morele paniek rond schermtijd
Schermtijd, tijd die we besteden aan het kijken naar een scherm zoals tv, tablet, console of computer, is voor velen onder ons het afgelopen jaar toegenomen. Meer schermtijd was geen keuze maar eerder een noodzaak voor mensen van alle leeftijden als gevolg van de corona pandemie.