Populaire muziek en videogames zijn altijd al nauw met elkaar verbonden geweest. Met de opkomst van concerten in de virtuele wereld is die connectie sterker dan ooit. 

 

Bij het horen van de eerste noten van Song 2 van de Britse band Blur, is het voor ons onmogelijk om niét aan de intro van FIFA 98 (ja, we zijn zo oud) te denken. Popmuziek speelt een belangrijke rol in hoe spelers bepaalde spelervaringen beleven. Zouden we even nostalgisch terugdenken aan Tony Hawk’s Pro Skater 2 als we onze tricks niet hadden losgelaten op het snoeiharde ritme van Bad Religion of Anthrax?

Minstens even legendarisch is de geniale eighties soundtrack van Grand Theft Auto: Vice City. Het was één van de eerste keren dat in een virtuele spelwereld verschillende radiostations met echte nummers te horen waren. We durven zelfs wedden dat heel wat spelers er een onverklaarbare liefde voor eighties new wave aan hebben overgehouden. Dat effect heeft muziek in videogames namelijk ook. Waar de muziek initieel diende ter versterking van de spelervaring, gebruiken platenlabels videogames alsmaar meer om hun muziek bekend te maken bij een nieuw potentieel publiek, vaak tieners die nog volop hun muzieksmaak aan het ontwikkelen zijn.

GTA blijft een voor de hand liggende keuze voor popartiesten. Zo liet de Amerikaanse rapper Lil Nas X optekenen dat hij maar wat graag eens zou performen in GTA Online. Hoewel dat bij het verschijnen van dit artikel nog niet is gebeurd – er is wel een club waar echte DJ’s draaien -, kregen virtuele liveconcerten een enorme boost tijdens de coronapandemie. Virtuele liveshows van grote namen als Marshmello, Diplo en Travis Scott trokken miljoenen gegadigden richting Fortnite en in de virtuele speeltuin van Roblox werd zelfs een meerdaags dancefestival georganiseerd. Virtuele concerten hebben tal van voordelen: het geeft artiesten niet alleen de kans om meer op te treden en een groter publiek te bereiken. Met de verkoop van allerlei digitale merchandising in de game, boren ze ook een extra inkomsten aan. Daardoor is het aannemelijk dat deze virtuele evenementen niet snel zullen verdwijnen, ook wanneer artiesten terug ongeremd in levende lijve op podia verschijnen.