Hoe kan je als leerkracht videogames succesvol integreren in je lessen? We spreken met Jeroen Heremans, één van de early adopters van videogames in de klas. Jeroen is leerkracht en halftijds freelancer voor zijn bedrijf Geek My Class, waar hij leerkrachten inspireert met nerdy tips. 

Sinds 2004 staat Jeroen Heremans voor de klas en hij lanceerde tien jaar later een blog onder het pseudoniem Geek My Class als antwoord op de vele vragen van collega’s.

 

De integratie van games in de klas begon voor Jeroen met het educatief gamification-platform en de klasmanagement-tool Classcraft. “Ik ben Vlaams ambassadeur van Classcraft. Dankzij mijn blog ben ik bij het bèta-test-team geraakt en was ik onmiddellijk verkocht. Deze tool paste perfect bij mij als leraar. Games zijn bij mij stilaan de les binnengeslopen omdat ik de meerwaarde snel zag”, vertelt Jeroen.

 

Naast Classcraft integreert de Mechelse leerkracht de game Concrete Genie in een project rond pesten. Daarenboven gebruikt Jeroen tijdens geschiedenislessen allerhande trailers en scènes uit videogames voor een immersieve leerervaring. Zo verkent hij met zijn leerlingen de middeleeuwse Viking levenstijl in de game Northgard en duiken ze in het door de pest geteisterde Europa tijdens de Honderdjarige Oorlog in A Plague Tale: Innocence (ENG-only). Maar games beperken zich niet tot geschiedenislessen. Er zijn er voor quasi elk vak zoals Kerbal Space Program voor fysica, Cities Skylines (ENG-only) voor aardrijkskunde en The First Tree (ENG-only) voor biologie.

 

De meerwaarde van videogames zit volgens Jeroen in het visualiseren van de leerstof. “Visualisatie van leerstof blijft het meeste hangen bij de leerlingen. Ik kan scènes gebruiken uit een game om bepaalde zaken duidelijk en zichtbaar voor te stellen en vertelstandpunten uit te leggen in mijn lessen.”

 

Maar wat zijn de grootste struikelblokken voor leerkrachten die videogames willen gebruiken in de klas? “Het budget-, tijd- en klasmanagement-verhaal blijft een uitdaging. Je kan als school geen tientallen PlayStations of game-pc’s aankopen. Denk ook aan de tijd die kruipt in dit alles opstarten en instellen. Vooraleer ik die dingen geregeld zou krijgen via de IT-dienst is het schooljaar voorbij. (lacht) Daarom mijn keuze voor opgenomen scènes uit videogames.”

 

Heb je als leerkracht interesse om videogames in je lessen te gebruiken?

·     Thomas (website in het Nederlands) is een platform van de KU Leuven voor leerkrachten godsdienst en levensbeschouwelijke vakken en biedt podcasts, artikels en lesimpulsen om met een bepaalde videogame aan de slag te gaan in de klas.

·     Artemis (website in het Frans) biedt een reeks handige lesfiches aan waarin nieuwe technologieën, waaronder videogames, zijn geïntegreerd.

·     Gamekunde biedt handige lesfiches en lijsten met kindvriendelijke videogames.

·     Ontdek ook de tips van leerkracht Jeroen Heremans en Geek My Class.

·     Check het Youtube-kanaal Games@School voor handig beeldmateriaal uit populaire videogames.

·     Raadpleeg ons overzicht van commerciële games voor in de klas.

·     Ook het Europees leerprogramma Games in Schools en het Game.Learn.Grow toolbox project van de Vlaamse overheid zijn interessante instrumenten.

· Digitale Wolven brengt kinderen en jongeren digitale vaardigheden bij door workshops te geven en dit vooral in de klas. Zo worden ze voorbereid op de digitale wereld van vandaag en morgen.