Er bestaan nog steeds heel wat hardnekkige mythes over videogames. Recente Europese data gepubliceerd door de Europese sectorfederaties Video Games Europe en EGDF ontkracht deze grotendeels.

 

Het rapport in kwestie (link in het Engels) bundelt data van de grootste Europese landen voor 2021.

Zo maakte vorig jaar maar liefst 85% van de ouders één of andere afspraak met hun kinderen rond videogames. Dat kan gaan over het aantal uur dat wordt gespeeld, maar evenzeer over het aankopen van extraatjes. Meer nog: 75% van de ondervraagde ouders wiens kinderen geld uitgeven in het spel hebben afspraken met hun kinderen over hun uitgavenniveau. In twee op de drie gezinnen is er zelfs geen sprake van extra aankopen. Cijfers die aantonen dat sensibilisering rond deze topics werkt, al is er links en rechts nog groeimarge. Zo hanteert amper 21% van de ouders de in de toestellen ingebouwde mogelijkheden van ouderlijke controle. Gelukkig kan je daarover op deze website meer ontdekken.

De cijfers ontkrachten tevens enkele typische denkbeelden over het geslacht en leeftijd van wie videogames speelt. De hobby wordt al lang niet meer uitsluitend door mannen beoefend. In Europa zijn er 56 miljoen videogame spelende vrouwen. Ze zijn gemiddeld 32 jaar oud en goed voor 47,8% van de totale populatie. Ook het vooroordeel dat vrouwen vooral mobiele spelletjes verslinden, klopt niet: 52,8% van de spelers die op tablet en smartphone spelen zijn vrouwen. In totaal speelde in 2021 52% van de Europese bevolking tussen 6 en 64 jaar wel eens een videogame.

Minder verrassend is wat we massaal spelen. Op de lijst van best verkopende titels van 2021 -gratis te spelen titels zoals Fortnite en Roblox staan hier dus niet tussen- vinden we de gebruikelijke namen zoals EA Sports FC, Call of Duty en Mario Kart. Daarnaast blijft evergreen Grand Theft Auto V, niet uit de top 20 weg te branden.