Een Japans onderzoek wijst uit dat esports een positief effect kan hebben op cognitieve vaardigheden zoals concentratie.

Steeds vaker is esports het onderwerp van diepgaande studies. Een nieuwe studie van de Kumamoto University’s Faculty of Advanced Science and Technology onderzocht het verband tussen esports en Heart Rate Variability (HRV), oftewel het verschil in tijd tussen opeenvolgende hartslagen. Zo werd gezocht naar een link tussen esports en het verbeteren van cognitieve vaardigheden, voornamelijk concentratie.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd met een groep van twintig gezonde volwassen mannen. De helft van de groep kreeg esports-training tijdens 1 uur per dag, vijf dagen per week, gedurende zes weken. De andere tien mannen werden niet getraind. Als game werd gekozen voor Mario Kart 8 Deluxe op Nintendo Switch. Tijdens metingen werden proeven afgewisseld met korte rustperiodes en het spelen van Mario Kart 8, zowel de singleplayer tijdritten als een race tegen computergestuurde personages.

 

De onderzoekers maakten gebruik van de Stroop test om de cognitieve vaardigheden van de testpersonen te meten. In die test krijgen de testpersonen verschillende kleuren te zien, waarvan de tekstkleur verschilt van de effectieve tekst. Zo wordt bijvoorbeeld het woord ‘rood’ in het groen afgebeeld, waarbij de testpersonen zo snel mogelijk de tekstkleur moeten benoemen. Na afloop van het onderzoek bleek dat de reactietijd van de getrainde groep aanzienlijk verbeterde, wat wijst op een tijdelijke verbetering van cognitieve vaardigheden.

 

Uit het meten van de HRV-indexen kunnen de onderzoekers afleiden dat esports de frontale kwab van de hersenen activeert waardoor inhibitie (het remmen van impulsen) toeneemt, wat een belangrijke rol speelt bij het volhouden van concentratie.

 

De onderzoekers melden dat verder onderzoek kan leiden tot de ontwikkeling van een draagbaar systeem dat cognitieve functieverhoging tijdens esports detecteert en voorspelt.