Isabelle Truyen, algemeen directeur van de GO! Scholengroep 20, heeft Michaël De Borre, geschiedenisleraar, aangesteld als specialist integratie van videogames in de klas. En dat voor de volledige scholengroep waarbij Isabelle een beroep doet op Michaël zijn uitgebreide kennis van games in combinatie met de toepassing van didactisch geschikte toepassingen in een klasomgeving.

 

De meerwaarde van videogames in de klas ligt volgens Isabelle in de sterke verhoging van de intrinsieke motivatie van de leerlingen. “Games zijn een leermiddel en nooit een doel op zich. Het kan nooit de bedoeling zijn om alles te hervormen naar lessen met een videogame erin, maar af en toe een les waarin een videogame gebruikt wordt, is goud waard. Met een minimale inspanning kan de leerkracht de motivatie van de leerlingen sterk verhogen “, geeft Isabelle aan.

Uit de vele initiatieven die in Scholengroep 20 gestart zijn, kan een aanzienlijke en meetbare verhoging van de intrinsieke motivatie van de leerlingen worden vastgesteld, aldus de algemeen directeur. “De leerlingen zijn laaiend enthousiast. Vaak zijn de leerlingen die in een traditionele leeromgeving het slechtst presteren, het meest gebaat bij het integreren van videogames in de les. Leerlingen leren als vanzelfsprekend, zonder het te beseffen. Eén van de heilige gralen voor elke leerkracht. In dat opzicht zijn we ervan overtuigd dat de sterk verhoogde intrinsieke motivatie automatisch tot hogere leerwinsten leidt”, alsnog Isabelle. “We zijn er rotsvast van overtuigd dat videogames inzetbaar zijn bij elk vak. De enige factor die dit bepaalt, is de creativiteit en de wil van de leerkracht.”

Voorbeelden van videogames die in de klassen van Scholengroep 20 worden gebruikt, zijn Among Us, Overcooked, Minecraft, Fortnite (creative mode) en Tilt Brush. Scholengroep 20 ontwikkelde zelf ook de videogame VR-Kuub, een futuristische puzzelgame waarin de leerling met behulp van zijn of haar klasgenoten een reeks afbeeldingen sorteert, verwijdert of verbindt.

Isabelle merkt ook op dat de meeste leerkrachten positief staan tegenover het gebruik van games in de klas. Maar sommige leerkrachten voelen zich meer thuis in de videogame-wereld dan anderen. Vooral de jongere generatie van leerkrachten schat beter in hoe een videogame hen kan helpen de doelstellingen van het leerplan te bereiken. Volgens Isabelle is het daarom belangrijk dat leerkrachten op hun eigen niveau en tempo met games experimenteren. En dat ze enkel dat doen waar ze zichzelf comfortabel bij voelen telkens wanneer er een specifiek leerdoel vooropgesteld wordt.

 

Sommige leraren moeten het eerst zelf in werking zien bij medeleerkrachten. “Ze moeten met hun eigen ogen zien dat er niet zomaar een videogame wordt gespeeld, maar dat het een duidelijk omschreven leerdoel heeft. Zodra leerkrachten een les en vooral de impact ervan zien met hun eigen ogen, blijven er maar weinig sceptici over.”

 

Tijdens bijscholingscursussen over games in de klas is de budgettering één van de meest voorkomende vragen, aldus de algemeen directeur. “Scholen en leerkrachten zien dit vaak als een onoverkomelijke hindernis. Sommigen denken dat er 25 krachtige videogame computers, consoles of VR-headsets nodig zijn om aan de slag te gaan. Waarom niet op een heel makkelijke en simpele manier starten? Sommige videogames zoals Among Us zijn gratis te downloaden op de mobiele telefoon van de leerlingen. De creativiteit van de leerkracht is ook hier in staat om heel veel op te vangen en met beperkte middelen al heel wat meerwaarde in de klas te realiseren.” 

 

Heb je als leerkracht interesse om videogames in je lessen te gebruiken?

·     Thomas (website in het Nederlands) is een platform van de KU Leuven voor leerkrachten godsdienst en levensbeschouwelijke vakken en biedt podcasts, artikels en lesimpulsen om met een bepaalde videogame aan de slag te gaan in de klas.

·     Artemis (website in het Frans) biedt een reeks handige lesfiches aan waarin nieuwe technologieën, waaronder videogames, zijn geïntegreerd.

·     Gamekunde biedt handige lesfiches en lijsten met kindvriendelijke videogames.

·     Ontdek ook de tips van leerkracht Jeroen Heremans en Geek My Class.

·     Check het Youtube-kanaal Games@School voor handig beeldmateriaal uit populaire videogames.

·     Raadpleeg ons overzicht van commerciële games voor in de klas.

·     Ook het Europees leerprogramma Games in Schools en het Game.Learn.Grow toolbox project van de Vlaamse overheid zijn interessante instrumenten.

· Digitale Wolven brengt kinderen en jongeren digitale vaardigheden bij door workshops te geven en dit vooral in de klas. Zo worden ze voorbereid op de digitale wereld van vandaag en morgen.