Met videospellen trek je zeker de aandacht van kinderen. Daarenboven zijn games een creatieve manier om de belangstelling voor leren te vergroten en de studietijd niet enkel toffer maar ook productiever te maken. Laten we een kijkje nemen naar een aantal educatieve spelletjes voor kinderen, ontwikkeld door Belgische makers. 

Karaton

Voor deze speciale ‘Made in Belgium’ editie starten we onze lijst met educatieve spellen met Karaton. Het kind speelt de hoofdrol in een leerrijk avonturenspel op het fictieve eiland Karaton, waar letters, woorden en zinnen op magische wijze tot leven komen. Het kind gaat tal van leuke en educatieve uitdagingen aan, met als doel van Karaton een eigen paradijs te maken. Om de best mogelijke educatieve tool te bouwen is Karaton gemaakt in samenwerking met de Hogeschool Gent. Karaton combineert wetenschappelijk bewezen technieken met de look en feel van een echte game.

Deze combinatie is de ideale manier om kinderen van onze digitale maatschappij te stimuleren om te oefenen. Karaton bestaat uit 2 delen namelijk het Karaton spel voor kinderen en de Karaton academy voor ouders en begeleiders. De Karaton Academy is de perfecte tool om de vooruitgang van het kind op te volgen tijdens het gamen.

Meer informatie.

“95% van de kinderen wereldwijd spelen games. Waarom leren we ze niks bij door iets wat ze toch zo graag doen?”

— Motto Karaton

Ava & Trix: De Code Krakers

Wetenschap in de klas wordt fun met Ava & Trix: De Code Krakers! Ava & Trix leert leerlingen te onderzoeken. Proberen, schrappen, aanpassen en opnieuw proberen tot… eureka! De hele klas samen op expeditie. En dat helemaal in lijn met de leerdoelen! Twee zussen die samen knotsgekke avonturen beleven. En er al eens een potje van maken. Dan schieten de leerlingen ter hulp. Met wetenschappelijke proefjes helpen ze Ava en Trix uit de nood. Leren was nog nooit zo motiverend!

Een episode van Ava & Trix is telkens een boeiend verhaal over de twee zussen en hun poes Donder. Elke keer loopt het helemaal fout. De kinderen gaan dan met wetenschap aan de slag om de situatie te redden. Samen rond de tafel, en ook op de tablet.

Meer informatie.

Class Compete

Class Compete is een educatief spel voor kinderen dat testomgevingen simuleert, het nemen van studententesten verbetert en de scores verbetert. Triangle Factory werkte zowel aan het gameplay-aspect als aan de 3D-omgevingen die in het spel worden gebruikt.

TaleThings

TaleThings door Possibly Pixels is een verzameling interactieve verhalenboeken voor kinderen, ontwikkeld voor tablets. Met de hoogste productiewaarden en professionele stemacteurs in verschillende talen zijn de verhalenboekapps zo ontworpen dat ze gebruikt kunnen worden door leerkrachten en gezinnen met kinderen van zeer uiteenlopende leeftijden.

Binnen Possibly Pixels is TaleThings gemaakt door Jelle Husson met als doel een hoogwaardige verhalenboekapp te maken voor zijn 2 jaar oude nichtje.

Meer informatie.