Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de ouders huisregels opstellen met hun kinderen over videogame uitgaven, maar dat niet altijd over de informatie of de middelen beschikken om dit te controleren.

Sommige fysieke videogames krijgen een Pan-European Game Information (PEGI) melding, waarbij ouders voorafgaand aan de aankoop van die games, worden geïnformeerd over de mogelijkheid om later ook geld uit te geven in de videogame zelf. 

Het nieuwe inhoudspictogram voor aankopen in het spel wordt toegepast op alle spellen die de mogelijkheid bieden om digitale goederen met echt geld te kopen.

Uit een consumentenonderzoek van Ipsos is gebleken dat 2 op de 5 ouders met kinderen die videogames spelen, beweren dat hun kind geld in het spel zelf uitgeeft. Van die ouders heeft de overgrote meerderheid (meer dan 8 op de 10) een soort overeenkomst over de uitgaven. Dit kan in de vorm van het vragen van toestemming voor elke aankoop (60%), een wekelijkse of maandelijkse uitgavenlimiet (31%), het gebruik van tools voor ouderlijk toezicht (28%), het controleren van de rekeningen van creditcards (25%) of het gebruik van prepaid cards (20%). Slechts 2% van de ouders houdt helemaal geen toezicht op de uitgaven van hun kinderen.

De ‘in-game purchase of aankoop’-melding werd eerder al als descriptor gebruikt door PEGI voor games die je digitaal kan downloaden (met behulp van het IARC-proces), maar consumenten zien dit pictogram nu ook verschijnen op de verpakking van games, die fysiek in de winkels te koop zijn.