In het onderwijs is het een enorme uitdaging om doeltreffende manieren te vinden om leerlingen gemotiveerd en betrokken te houden. Een benadering die aan populariteit wint, is gamificatie. Daarbij worden game-elementen toegepast op niet-gamegerelateerde situaties zoals lessen, taken en toetsen. Ontdek hoe je gamificatie kunt integreren in jouw klas met deze tips.

Gebruik gamificatietools

Met gamificatietools transformeer je jouw klas in een virtuele omgeving waarin gamemechanismen worden toegepast. Denk aan het belonen van activiteiten met digitale badges of ervaringspunten. Leerlingen kunnen er groepjes  vormen die samen missies uitvoeren en leeropdrachten voltooien, wat de betrokkenheid en samenwerking stimuleert. Gamificatiesoftware zoals Classcraft en ClassDojo maakt het makkelijk om van de leerervaring één vloeiend geheel te maken.

Verander taalgebruik en stimuleer samenwerking

Door taalgebruik aan te passen en leerlingen keuzes en samenwerkingsmogelijkheden te bieden, creëer je een meer meeslepende leerervaring. Noem leerstof bijvoorbeeld ‘missies’ of ‘expedities’ en laat leerlingen werken in ‘clans’ of ‘squads’. Stimuleer samenwerking door verschillende beoordelingsvormen te gebruiken en samenwerkingsactiviteiten te integreren.

Beloon met ervaringspunten

Ervaringspunten zijn een krachtig instrument bij gamificatie. Beloon leerlingen niet alleen aan het einde van een taak, maar gedurende het proces. Gebruik gamificatietools zoals ClassDojo of houd punten bij in digitale rekenbladen (spreadsheets). Wees consistent in het erkennen en belonen van prestaties om de motivatie hoog te houden.

Omarm falen als leerkans

In een gamified klasomgeving moet falen worden gezien als een stap in het leerproces. Moedig een groeimentaliteit aan en benadruk dat oefening en doorzettingsvermogen cruciaal zijn voor succes. Door een positieve houding ten opzichte van fouten te bevorderen, vergroot je de bereidheid van leerlingen om uitdagingen aan te gaan en het gewenste resultaat te bereiken.

Gebruik digitale badges voor erkenning

Digitale badges zijn visuele erkenningen die leerlingen verdienen bij het behalen van mijlpalen of vaardigheden. Ze kunnen motiverend werken en het gevoel van prestatie versterken. Ze worden gebruikt in populaire leerplatformen zoals Duolingo en Khan Academy. En er bestaan ook geavanceerde badgesystemen zoals Open Badges om erkenning en motivatie in de klas mee te versterken.

Belangrijke takeaways

  • Er zijn verschillende manieren om gamificatie in de klas te introduceren: van eenvoudige aanpassingen zoals gamegerelateerd taalgebruik tot een totaalaanpak met gamificatietools.
  • Gamificatie steunt op extrinsieke motivatie. Spring er dus voorzichtig mee om en gebruik het alleen als ondersteuning voor specifieke taken op specifieke momenten. Gamificatie is niet geschikt om holistische vaardigheden te ontwikkelen.

Meer weten?

Ontdek meer tips in het handboek Games in de klas.

Extra inspiratie en getuigenissen van leerkrachten over hoe je games in de klas kunt inzetten vind je hier.