De nieuwe cijfers van Apestaartjaren voor videogames werden voorgesteld. Apestaartjaren is het tweejaarlijkse onderzoek van Mediaraven, Mediawijs en de Universiteit Gent naar het mediagebruik van kinderen. We bundelen enkele interessante inzichten.
Dat games niet meer los te koppelen zijn van de leefwereld van jongeren, verbaast wellicht niemand. Van de 5000 ondervraagden (4000 middelbare scholieren en 1000 lage schoolkinderen) geeft maar liefst 86% aan fervent te gamen. Twee jaar geleden was dit nog 75%. De iets jongere kinderen spelen vooral op de tablet, terwijl oudere spelers hun gametijd liever met een spelconsole doorbrengen.
Bij de opsomming van de meest gespeelde titels zijn er evenmin grote verrassingen. De populariteit van Minecraft, Fortnite en Roblox kent geen grenzen, en ook EA Sports FC of Mario Kart scoren al vele jaren erg goed. Opvallend: dat zijn allemaal titels die je zowel alleen als met meerdere spelers kan spelen, maar 67% van de jongeren geeft aan dat ze het leuker vinden om tegen vrienden te spelen dan tegen de computer.
Jongeren gamen meer tijdens vrije dagen dan schooldagen, maar toch geeft meer dan de helft aan dagelijks een spel te spelen. Die cijfers liggen in lijn met de resultaten van 2018. Praten over games is dan weer een stuk minder ingeburgerd: slechts 26% van de jongeren heeft het met hun vrienden over games.
Amper 13% van de jongeren zegt dat ze het liefst alleen spelen, maar de cijfers tonen aan dat 48% dit nog steeds het vaakste doet. Daarom nogmaals een warme oproep aan alle (groot)ouders, leerkrachten en begeleiders: probeer af en toe eens mee te spelen. Het is aangetoond dat je daar niet alleen jezelf, maar ook het (klein)kind een enorm plezier mee doet.
Deze cijfers werden bekendgemaakt tijdens een webinar, dat je op onze Facebook pagina integraal kan herbekijken.
Bekijk ook:
Belgian Game Awards 2024: most promising start-up studio
Binnen de categorie Most Promising Start-up Studio van de Belgian Game Awards…
Van spel naar herstel: de rol van games in de gezondheidszorg
Games vinden steeds vaker een plek binnen de gezondheidszorg en therapie,…
Hoe zorg je voor jezelf (en elkaar) tijdens het spelen van videogames?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…