We spreken met François Hardy, leerkracht geschiedenis aan de secundaire school, Haute Ecole Charlemagne in Luik, en tevens oprichter van Artemis (website in het Frans). Dat is een educatieve website die het leerproces van historische kennis wil moderniseren en interactief wil maken door het gebruik van digitale hulpmiddelen.
Daartoe stelt François een reeks pedagogische sequenties voor geschiedenis voor waarin videogames een rol spelen. In deze sequenties, die gebaseerd zijn op het werk van de Engelse onderzoekers Balela en Mundy uit 2011, gaat de klas over van vrije observatie naar geleide observatie en vervolgens naar een kritische evaluatie van de inhoud.
Zo verkent François met zijn leerlingen de levenstijl in het Oude Egypte en Griekenland in de Assassins’ Creed Origins en Assassins’ Creed Odyssey. Om de Middeleeuwen te bestuderen, laat A Plague Tale Innocence een 12de eeuwse cisterciënzerklooster ontdekken en Kingdom Come dompelt de klas onder in het dagelijkse leven van oude middeleeuwse steden.
Naast het motiverende aspect voor de leerlingen ligt de toegevoegde waarde van videogames in de kwaliteit van de historische recontructies, aldus François. Dit was voor François Hardy een doorslaggevende factor om videogames in zijn cursussen te integreren. “Ik dacht dat ik door deze reconstructies mijn lessen over de Atheense democratie, de Olympische spelen of de Griekse kunst een beetje zou kunnen afstoffen. ” vertelt François. “De historische reconstructies zijn niet alleen visueel indrukwekkend, maar leerlingen kunnen rondlopen verkennen, observeren met de ogen van het personage dat ze spelen. De mogelijkheid om bepaalde plaatsen in virtuele realiteit te ontdekken, er doorheen te wandelen, geeft leerlingen een beter begrip van de onderwerpen die ze bestuderen.” legt François uit.
Als leraar hoef je geen fervent speler te zijn, maar de lessen vereisen wel enige voorbereiding, geeft de Luikse geschiedenisleraar aan. “Als leraar moet je de games zelf spelen om de stof zo goed mogelijk voor te bereiden en uit te leggen en om de leerlingen te kunnen begeleiden als ze de draad wat kwijt zijn”.
Heb je als leerkracht interesse om videogames in je lessen te gebruiken?
· Thomas (website in het Nederlands) is een platform van de KU Leuven voor leerkrachten godsdienst en levensbeschouwelijke vakken en biedt podcasts, artikels en lesimpulsen om met een bepaalde videogame aan de slag te gaan in de klas.
· Artemis (website in het Frans) biedt een reeks handige lesfiches aan waarin nieuwe technologieën, waaronder videogames, zijn geïntegreerd.
· Gamekunde biedt handige lesfiches en lijsten met kindvriendelijke videogames.
· Ontdek ook de tips van leerkracht Jeroen Heremans en Geek My Class.
· Check het Youtube-kanaal Games@School voor handig beeldmateriaal uit populaire videogames.
· Raadpleeg ons overzicht van commerciële games voor in de klas.
· Ook het Europees leerprogramma Games in Schools en het Game.Learn.Grow toolbox project van de Vlaamse overheid zijn interessante instrumenten.
· Digitale Wolven brengt kinderen en jongeren digitale vaardigheden bij door workshops te geven en dit vooral in de klas. Zo worden ze voorbereid op de digitale wereld van vandaag en morgen.
Bekijk ook:
Belgian Game Awards 2024: most promising start-up studio
Binnen de categorie Most Promising Start-up Studio van de Belgian Game Awards…
Van spel naar herstel: de rol van games in de gezondheidszorg
Games vinden steeds vaker een plek binnen de gezondheidszorg en therapie,…
Hoe zorg je voor jezelf (en elkaar) tijdens het spelen van videogames?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…