Zoals we regelmatig op deze blog illustreren, beschikken videospellen over de unieke kracht om verschillende generaties met elkaar te verbinden. Onderzoek toont aan dat gezinnen die samen games spelen of het er regelmatig met hun kinderen over hebben, minder ruzie maken over overmatig spelen en een gezonde relatie met het medium ontwikkelen.

Games zijn er voor jong en oud, maar net zoals in de film- en tv-wereld is niet alle content geschikt voor jeugdige ogen. Evenmin mogen we blind zijn voor de risico’s waar kinderen zich online aan bloot kunnen stellen. De gamesector is zich hier volop van bewust en neemt een heleboel maatregelen om (groot)ouders, begeleiders en leerkrachten zo duidelijk mogelijk te informeren over de digitale avonturen van kinderen. Ze worden bovendien zo goed mogelijk uitgerust met tools om op basis van die informatie het spelgedrag van kids gericht en efficiënt te beheren. Het blijft immers onze missie om kinderen veilig en verantwoord te laten omgaan met games.

Dat is een taak die we niet licht opvatten. Daarom doet het ons een plezier dat onze inspanningen op dat vlak ook door UNICEF op prijs worden gesteld. In een nieuw onderzoeksrapport met aanbevelingen voor gamebedrijven om nog beter rekening te houden met de rechten van het kind, worden talloze bestaande maatregelen beschreven. Het UNICEF-rapport maakt onder andere melding van volgende acties die onze industrie al doorvoerde:

·      Leeftijdsclassificatie om de inhoud van het spel af te stemmen op de leeftijd van de speler

·      Ouderlijk toezicht om speelduur en aankoopgedrag van het kind in de gaten te houden

·      Ondersteunen van games met inhoudelijke diversiteit

·      Privacy-instellingen om de identiteit van het kind online te beschermen

·      Mechanismen om toxisch gedrag in online games tegen te gaan en positief spelersgedrag te stimuleren.

Op deze website kan je onder andere informatie vinden over het Europese leeftijdsclassificatiesysteem PEGI en de mogelijkheden van ouderlijk toezicht. Er is ook een handige gamegids van recente, populaire games die al dan niet geschikt zijn voor kinderen. Wij nemen als lid van de Europese sectorfederatie de aanbevelingen van het UNICEF-rapport ter harte en doen ons best om de evoluties van deze snel evoluerende markt begrijpelijk in kaart te brengen. Op die manier kan je kinderen zorgeloos op digitaal avontuur laten trekken.