· Platformer
In een platformer is het doel je personage van het begin naar het einde van een reeks levels te krijgen. Deze games hebben een kenmerkend level design, met oneffen terrein en platforms die op verschillende hoogtes hangen. Door te springen en klimmen navigeer je door uitdagende omgevingen heen en bereik je het eindpunt van de levels.
Het Metroidvania subgenre bevat elementen uit de populaire Metroid- en Castlevania-reeksen. Ze bevatten een grote onderling verbonden wereldkaart die de speler verkent. De toegang tot bepaalde delen in de game wordt versperd door deuren of obstakels die alleen kunnen worden ontgrendeld door middel van speciale voorwerpen, wapens of vaardigheden die je tijdens het spel verwerft.
De run-and-gun-platformer is een ander subgenre dat wordt gekenmerkt door een grote nadruk te leggen op het schieten in alle richtingen en het neerschieten van hordes vijanden, zoals in de Metal Slug en Contra series.
· Roguelike en roguelite games
Dit genre ontleent zijn naam aan de videogame Rogue uit 1980 en bevat kenmerkende ingrediënten als permadeath (als je personage sterft, moet je het level helemaal opnieuw beginnen) en willekeurig gegenereerde levels. Doodgaan in een roguelike betekent ook dat alle voortgang verloren is en dat je opnieuw moet beginnen, geen saves, geen continues, geen progressie.
Een roguelite game is, zoals de naam aangeeft, een lichtere versie van de roguelike. Dat genre onderscheidt zich door wel een progressiesysteem te hebben waarbij je vooruitgang, zoals vaardigheden en experience points (vaardigheidspunten), wordt overgedragen van de ene sessie naar de volgende. Returnal, The Binding of Isaac en Hades zijn voorbeelden van roguelike of roguelite games.
· Trivia games
Vooral populair op mobiele toestellen. In deze games moet je vragen beantwoorden, meestal binnen een bepaalde tijdslimiet en zoveel mogelijk punten verdienen. Sommige trivia games zijn gebaseerd op bestaande spelprogramma’s zoals Who Wants To Be A Millionaire? Bekende mobile trivia games zijn Trivia Royale en Trivia Crack, maar ook de (ondertussen stopgezette) Buzz-reeks op consoles.
· Graphic adventure games
Graphic adventure games laten je puzzelen, werelden ontdekken en een boeiend verhaal beleven; kortom: op avontuur gaan! Een subgenre van deze categorie is de point-and-click adventure game, waarin de speler, met behulp van een computermuis of een ander besturingssysteem, op zijn personage klikt om zich te verplaatsen, interactie te hebben met personages, voorwerpen te gebruiken of toegang te krijgen tot je inventaris. Deze gameplay kan ook bestaan uit interactieve filmfragmenten waarin je bepaalde keuzes moet maken die een impact hebben de verhaallijn. Minecraft: Story Mode en de meeste Telltale Games waaronder Batman: The Telltale Series en The Walking Dead vallen onder deze categorie van games.
· Digital collectible card games (DCCG) of online collectible card games (OCCG)
Dit zijn videogames waarin verzamelkaarten een centrale rol spelen en die meestal online worden gespeeld. Sommige DCCG’s zijn digitale versies van fysieke trading card games en volgen de traditionele spelregels, zoals Magic: The Gathering – Duals of the Planeswalkers en Pokémon Trading Card Game. Andere OCCG’s zijn nieuwe digitale games met hun eigen spelregels en ze bevatten creatieve alternatieven voor kaarten, dobbelstenen en andere elementen. Hearthstone en Artifact zijn DCCG’s.
Wil je meer te weten komen over verschillende gamegenres? Bekijk dan zeker de volgende artikels in deze reeks. In het eerste deel verkennen we populaire genres zoals strategie- en simulatiegames. Het tweede deel behandelt onder andere battle royale- en fighting games. In deel drie ligt de focus op niche genres zoals roguelike-, trivia- en collectible card games. En tot slot, in het vierde deel bespreken we shoot ‘em ups, stealth-, survival horror-, tower defense- en hack and slash games.
Bekijk ook:
Van spel naar herstel: de rol van games in de gezondheidszorg
Games vinden steeds vaker een plek binnen de gezondheidszorg en therapie,…
Hoe zorg je voor jezelf (en elkaar) tijdens het spelen van videogames?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…
Hoe vermijd je ongewenst game gedrag?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…