Details

Sid Meier's Civilization VII

Genre

Strategie

PEGI

Platformen

Sid Meier’s Civilization VII

In de zevende editie van deze inmiddels meer dan 30 jaar oude maar nog steeds erg populaire turn-based strategy reeks leiden spelers hun beschaving van een nederige nederzetting naar een geavanceerde cultuur.

In Sid Meier’s Civilization VII zet de speler beurtelings militaire en civiele eenheden in om onder meer de wereld te verkennen, steden te stichten, technologieën te ontwikkelen en rivaliserende beschavingen te verslaan. Een van de grootste veranderingen binnen deze episode is de mogelijkheid om leiders en beschavingen los van elkaar te kiezen. Waar in vorige edities specifieke leiders aan bepaalde beschavingen waren gekoppeld, krijgen spelers nu meer vrijheid om combinaties te maken. Bovendien worden nu ook filosofen, religieuze figuren en wetenschappers als leiders toegevoegd, in plaats van enkel klassieke staatshoofden.

Tijdperkensysteem

Het spel introduceert een vereenvoudigd tijdperkensysteem, met drie hoofdfasen: de oudheid, de ontdekkingsreisperiode en de moderne tijd. Dit vervangt de meer gedetailleerde verdelingen uit eerdere games. In de oudheid duiken bijvoorbeeld ook onafhankelijke facties op. Afhankelijk van hoe spelers met hen omgaan, kunnen deze facties uitgroeien tot stadstaten.

Een opvallende nieuwe mechaniek is dat spelers bij de overgang naar een nieuw tijdperk te maken krijgen met crisisgebeurtenissen, zoals een opstand of invasie, die hen dwingen hun beschaving en strategie aan te passen. Deze uitdagingen en de aanpak ervan beïnvloeden de volgende spelfase.

 

 

Educatieve karakter

Sid Meier’s Civilization VII biedt spelers de mogelijkheid om de ontwikkeling van een beschaving door verschillende historische tijdperken te leiden, wat inzicht geeft in de complexiteit van maatschappelijke evoluties. Door strategische keuzes te maken op vlak van economie, politiek, wetenschap en cultuur, leren spelers over de onderlinge afhankelijkheid van deze domeinen en de impact van beslissingen op lange termijn.

De introductie van een dynamisch systeem waarbij beschavingen evolueren naarmate nieuwe tijdperken aanbreken, scherpt het aanpassingsvermogen en de strategische vooruitziendheid bij spelers aan. Deze mechanismen stimuleren ook kritisch denken, en bieden een interactieve manier om historische processen en de gevolgen van leiderschap beter te begrijpen.

PEGI 12

Het spel bevat matig geweld tegen menselijke en dierlijke personages zonder bloed, sporadisch grof taalgebruik, en optionele aankopen van in-game content voor extra’s. Dat maakt het spel ongeschikt voor jonge kinderen.