Is de gameconsole van jouw (klein)kind defect en is de garantieperiode verstreken? Geen paniek! In veel gevallen kan je die probleemloos door de fabrikant laten herstellen. We vertellen je hoe dat werkt.

Onder de Games Console Voluntary Agreement hebben fabrikanten zoals Microsoft, Nintendo en Sony zich ertoe verbonden om reparatie- of refurbish-diensten aan te bieden voor spelconsoles – ook buiten de wettelijke garantieperiode van twee jaar. Daarmee erkennen ze het belang van producten die langer meegaan en van een makkelijke toegang tot reparatiediensten voor gebruikers. Je hoeft dus niet meteen een nieuw exemplaar te kopen: een reparatie is vaak een duurzamere en voordeligere oplossing!

Waarom laat je die toestellen best niet fixen door onbevoegden?

Gameconsoles zijn complexe elektronische producten die een grondige kennis en vaardigheden vereisen voor reparatie. Geautoriseerde servicecentra hebben toegang tot alle noodzakelijke informatie, officiële wisselstukken en zijn adequaat getraind om dergelijke reparaties uit te voeren. Bovendien bevatten veel interne componenten beveiligingssystemen ter bescherming tegen inbreuk op intellectueel eigendom en tegen risico’s van hacking.

De reparatiediensten van Microsoft, Nintendo en Sony beschikken over gespecialiseerde tools en interne diagnostische software om consoles veilig te repareren. Daarbij ondergaan de consoles diverse tests om hun functionaliteit (na herstelling) te waarborgen. Geautoriseerde reparatiediensten bieden ook de juiste omstandigheden voor console-reparaties, zoals het gebruik van cleanrooms (100% stofvrije omgevingen) voor specifieke technische ingrepen.

Gegevens over wederkerende problemen worden teruggekoppeld naar de productontwerpteams, wat bijdraagt aan verbeteringen in het ontwerp en de betrouwbaarheid van consoles op de lange termijn.

Hoe ga je te werk?

De procedure voor reparatie verschilt per fabrikant. Voor specifieke instructies kan je terecht op de officiële ondersteuningspagina’s 🎮🔧: