Split Fiction
De Zweedse makers van It Takes Two, leveren met Split Fiction opnieuw een gameparel af; waarin samenwerken en vriendschap centraal staat. Zelfs wie zelden gamet, wordt meegezogen in een avontuur vol charme en verbeelding.
In Split Fiction kruipen spelers in de huid van Mio en Zoe, twee schrijvers die elkaar niet kennen. Hun werelden botsen wanneer een snode poging om hun creatieve ideeën te stelen, volledig uit de hand loopt. Het duo belandt in een simulatie die opgebouwd is uit hun eigen fantasieën: een absurde, kleurrijke en gevaarlijke gevangenis waar de enige uitweg samenwerking is.
Zoe’s wereld is doordrenkt van fantasy, draken, trollen en magische omgevingen. Mio’s domein daarentegen ademt sciencefiction, met futuristische steden, robots en cyberninja’s. Elk level wisselt tussen deze totaal verschillende stijlen, wat zorgt voor een stroom van verrassingen en nieuwe gameplay-mechanieken.
Coöperatie als kern
Net als in It Takes Two staat in Split Fiction coöperatie centraal. Het spel is uitsluitend speelbaar in co-op: lokaal (samen naast elkaar op de bank) of online. Dankzij de slimme Friend’s Pass-optie hoeft slechts één speler het spel te bezitten; de ander kan gratis meespelen, zelfs op een ander spelplatform. Elk personage beschikt per level over verschillende vaardigheden. Spelers moeten dus samenwerken en de unieke krachten van beide speelbare personages benutten om verder te komen.
Daarbij dienen ze platformuitdagingen te overwinnen en af en toe te vechten tegen vijandige tegenstanders. Bijna elke level bevat een unieke, eenmalige gameplay-mechaniek. Zo kunnen de hoofdpersonages in het ene level bijvoorbeeld draken besturen, terwijl ze in een ander level met een laserszwaard vechten. Daarnaast bevat elk level optionele zijmissies, die gebaseerd zijn op onafgemaakte ideeën en verhalen die Zoe en Mio als kinderen hebben geschreven.
Verhaal dat raakt én inspireert
Ook met het verhaal onderscheidt Split Fiction zich. Onder het kleurrijke, absurde oppervlak gaat een emotionele reis schuil over vertrouwen, vriendschap en het overwinnen van verschillen. Mio en Zoe beginnen als vreemden, botsen en kibbelen, maar groeien langzaam naar elkaar toe. Deze evolutie voelt oprecht en menselijk—een hele prestatie in een game.
PEGI 16
Hoewel Split Fiction geen “educatieve game” in traditionele zin is, biedt het spel wél waardevolle lessen. Spelers leren niet alleen speltechnisch samenwerken, maar ook sociaal communiceren, compromissen sluiten en elkaars perspectief begrijpen. In een tijd waarin verbinding steeds belangrijker wordt, is dat een krachtig signaal. Ook stimuleert het spel creatief denken. De voortdurend veranderende mechaniek dwingt spelers om flexibel te blijven en samen naar oplossingen te zoeken.
Deze game bevat grafisch geweld en heftige actie met fantasiefiguren en is daarom alleen geschikt voor jongeren vanaf 16 jaar.