Die Keure
Steven Simoens

“We geloven dat sterk onderwijs de basis vormt van een sterke samenleving en dat leerkrachten daarin een cruciale rol spelen. Daarom ontwikkelen we lesmateriaal dat leerkrachten flexibel kunnen inzetten in hun eigen klascontext. Games zijn daarin een waardevolle aanvulling naast werkboeken, digitale oefeningen en video’s. Omdat veel kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om een videogame te spelen, maken ze vaak met plezier veel meer oefeningen dan bij een ander medium. Daarnaast bieden videogames een unieke leerervaring door hun simulerende karakter: kinderen kunnen complexe systemen testen en manipuleren in een veilige omgeving. Denk aan simulaties over aardbevingen, de voedselpiramide of de waterkringloop, waarbij ze ontdekken wat er gebeurt als ze bepaalde factoren veranderen.

Onze videogames vertrekken altijd vanuit een didactische vraag en sluiten perfect aan bij methodes, leerplannen en eindtermen. We houden ze laagdrempelig, zodat élk kind ermee aan de slag kan, ongeacht de spelervaring. Tegelijk zorgen we ervoor dat ze uitdagend genoeg blijven voor ervaren spelers. Voor we een game ontwikkelen, duiken we diep in de inhoud en de didactische opbouw van de methode, zodat de videogame naadloos aansluit op de leerdoelen.

We zijn actief in de gamesector via FLEGA, werken samen met initiatieven zoals OMG (Onderwijs met Games) en ontvangen steun van het VAF Gamefonds voor onze games. Daarnaast brengen we in samenwerking met SmartGames hun Playroom uit op ons platform Kabas. Wat ons onderscheidt, is de nauwe samenwerking tussen ons gameteam en de uitgeverij. Bovendien maken we onze games in WebGL, waardoor ze direct in de browser speelbaar zijn, zonder installatie. Zo blijft het technisch eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. Bij Die Keure geloven we dat games, wanneer ze slim ingezet worden, een krachtige meerwaarde kunnen bieden in het onderwijs. Niet als vervanging, maar als een doordachte aanvulling die leren leuker en effectiever maakt.”