Funtomata
Jean-Gobert De Coster

“Met onze studio willen we terug naar de kern van games: kwaliteitsvolle, gedeelde ervaringen waar zowel kinderen als hun begeleiders van genieten. Onze missie is om visueel prachtige en betekenisvolle videogames te ontwikkelen, waarbij de spelervaring centraal staat. Wij geloven dat elke game educatieve waarde heeft, ongeacht het genre. Ons doel is om leuke en memorabele ervaringen te creëren die op een natuurlijke manier aanzetten tot leren —zonder dat het aanvoelt als een les. Daarnaast ontwikkelen we ook extra educatieve tools, zoals een kaartspel waarmee kinderen op een speelse manier leren praten over emoties.

Om ervoor te zorgen dat onze games echte meerwaarde bieden, werken we samen met onderwijsprofessionals. Voor onze videospellen over emoties werkten we samen met een schoolcoach die leerkrachten traint in emotionele educatie. Zo kregen we beter inzicht in hoe emoties op school worden aangeleerd en welke tools er nog ontbreken. Daarnaast hebben we met leerkrachten uit het basisonderwijs samengewerkt om onze games zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor kinderen die weinig ervaring hebben met videogames.

We hebben nog niet met een uitgever gewerkt, omdat de markt voor educatieve kindergames moeilijk is en veel uitgevers risico’s vermijden. Toch kan een uitgever waardevolle middelen bieden, zoals gespecialiseerde programmeurs, testgroepen en contacten met experts. Als kleine indie-studio is dat een van onze grootste uitdagingen, maar het geeft ons ook de vrijheid om de games te maken waarin we geloven.”