François Hardy
- leerkracht geschiedenis aan de secundaire school, Haute Ecole Charlemagne in Luik
- oprichter van Artemis (website in het Frans)
“Artemis is een educatieve website die het leerproces van historische kennis wil moderniseren en interactief wil maken door het gebruik van digitale hulpmiddelen. Ik belicht een reeks pedagogische sequenties voor videogames waarin geschiedenis een rol speelt. In deze sequenties, die gebaseerd zijn op het werk van de Engelse onderzoekers Balela en Mundy uit 2011, gaat de klas over van vrije observatie naar geleide observatie en vervolgens naar een kritische evaluatie van de inhoud. Zo verkennen de leerlingen de levensstijl in het Oude Egypte en Griekenland in Assassins’ Creed Origins en Assassin’s Creed Odyssey. Om de Middeleeuwen te bestuderen, laat A Plague Tale Innocence een 12de eeuwse cisterciënzerklooster ontdekken en Kingdom Come dompelt de klas onder in het dagelijkse leven van oude middeleeuwse steden. Naast het motiverende aspect voor de leerlingen ligt de toegevoegde waarde van videogames in de kwaliteit van de historische reconstructies. Ik kan door deze reconstructies mijn lessen over de Atheense democratie, de Olympische spelen of de Griekse kunst een beetje afstoffen. De historische reconstructies zijn niet alleen visueel indrukwekkend, maar leerlingen kunnen al rondlopend verkennen, ze observeren met de ogen van het personage dat ze spelen. De mogelijkheid om bepaalde plaatsen in virtuele realiteit te ontdekken en er doorheen te wandelen, geeft leerlingen een beter begrip van de onderwerpen die ze bestuderen. Als leraar hoef je geen fervent speler te zijn, maar de lessen vereisen wel enige voorbereiding. Je moet de games eerst zelf spelen om de stof zo goed mogelijk voor te bereiden, uitleg te kunnen geven en om de leerlingen te begeleiden als ze de draad wat kwijt zijn.”
Bekijk ook:
“Videogames kunnen leerlingen een krachtige motivatieboost geven”
Isabelle Truyen, Algemeen Directeur GO! Scholengroep 20 – Geraardsbergen: "Bij…
“Spelers van videogames ontwikkelen continu hun probleemoplossend denkvermogen”
Liesbeth Last, leerkracht & coördinator esports KTA Brugge, Pedagogische IT…
“Videogames zoals Bee Simulator tonen hoe je op een speelse manier complexe onderwerpen kan aanbrengen”
Lander Van der Biest, Gedetacheerd leerkracht (Dokata Gent), Oprichter…