Is het realistisch om een opleiding of carrière in de gamesector in ons land te overwegen? Zeker! En wat moet je kunnen om een game te maken? Lees het hier.

 

De Belgische videogame sector is jong, dynamisch en in volle bloei. Ons land telde in 2021 maar liefst 110 gamebedrijven, waarvan het grootste deel spelontwikkelaars, met in totaal zo’n duizend werknemers. Daarenboven vinden al enkele jaren de Belgian Game Awards plaats ter ere van het talent in de Belgische gamesector.

Er zijn verschillende opleidingen in België maar de meest bekende zijn HOWEST (Kortrijk), LUCA School of Arts (Brussel, Genk en Leuven) en HEAJ (Namen). Neem gerust een kijkje op hun websites om te zien of je in aanmerking komt.

De ontwikkeling van een videogame vraagt veel samenwerking, talent en een hele waaier aan beroepen en specialisaties. Hieronder enkele onontbeerlijke functies in de gamesector. Deze lijst is zeker niet volledig maar geeft alvast een goed beeld van de veelheid aan profielen.

Veel succes!

 

Gamedesigner – Spelontwerper

De spelontwerper of game designer komt met creatieve ideeën en bedenkt het concept van het spel, de speltechnieken en de spelregels, maar ook hoe het spel in elkaar zit en hoe het werkt. Afhankelijk van de gamestudio kan de ontwerper een specialisatie hebben in bijvoorbeeld leveldesign, character design of gameplay design.

 

Graphic artist – Grafisch ontwerper

Een spel bestaat uit allerlei kleurrijke personages, levels en omgevingen. De spelontwerper is de persoon die dit ontwerpt, maar dankzij het talent van de grafische ontwerper krijgt dit vorm. Ook hier zijn er heel wat specialisaties waaronder storyboard ontwerper, 2D of 3D model ontwerper of concept ontwerper (levels, personages, etc).

VFX (Visual Effects) artist

Het werk van een VFX-artiest is een combinatie van creativiteit en geavanceerde technische know-how. Deze persoon brengt alles tot leven wat beweegt en dus geen personage of object is in een videogame. Met behulp van particles, animatie, sprites, materialen en meer ontwikkelt de VFX-artiest spel- en omgevingseffecten en andere visuele effecten voor videospellen, zoals water, explosies, superkrachten of nog langzaam bewegende wolken.

3D artist

De 3D artist is een expert 3D-modellering, zijnde het ontwikkelen van driedimensionale ontwerpen. Deze persoon gebruikt computer gegenereerde beelden (CGI) en andere technologie om animaties, modellen en visuele effecten te creëren.

 

Game producer – Game producent

De game producent of ook wel projectleider waakt erover dat de game binnen budget, op tijd en zoals gepland wordt ontwikkeld. De producent is de lijm van het team en werkt samen met de verschillende departementen en medewerkers.

 

Game programmer – Game programmeur

De visie van spelontwerpers wordt tot leven gebracht dankzij de game programmeurs. Hierbij wordt het werk van de game designers vertaalt naar functionerende spelonderdelen. Om dit te verwezenlijken wordt computercode gebruikt.

Shader programmer

Een shader programmeur richt zich op shading, dat wil zeggen hoe het licht reageert op een materiaal dat op een mesh is aangebracht.

 

Gametester – Speltester

Een tester zorgt ervoor dat het eindproduct zo goed mogelijk functioneert en is verantwoordelijk voor het vinden en rapporteren van bugs (fouten) in games, en dit tijdens de verschillende stadia van de ontwikkeling van een game. Een speltester moet beschikken over een goed analytisch en logisch redeneervermogen en een scherp observatievermogen.

Audio Designer

De audio designer of geluidsontwerper componeert de soundtrack voor een videogame. Dit omvat het schrijven van de muziek en geluidseffecten zoals voetstappen, geweerschoten, crashes, gejuich, natuurgeluiden…