Afhankelijk van de medische behoeften worden geamputeerde patiënten behandeld in een klinisch of medisch dagrevalidatieprogramma, waar onder andere een prothese wordt aangemeten en geleerd wordt deze te gebruiken. VR-games komen hierbij goed van pas.
Patiënten van het Regionaal Revalidatiecentrum van de Hamilton Health Sciences (HHS) volgen een dagelijks programma met fysiotherapeuten, ergotherapeuten en begeleidingsdiensten. Deze zorgverleners helpen patiënten -bij wie onlangs een ledemaat is geamputeerd- te revalideren en zich aan hun nieuwe omgeving aan te passen. Wat het HHS-revalidatieprogramma uniek maakt, is de toevoeging van VR-activiteiten voor klinische patiënten alsook patiënten met medische dagbehandeling.
Een reeks virtual reality (VR)-activiteiten wordt aangeboden als onderdeel van een zes weken durend revalidatieprogramma voor geamputeerden. De VR-activiteiten helpen de patiënten hun evenwicht, bewegingsvrijheid en mobiliteit te verbeteren.
Patiënten kiezen tussen eenvoudige VR-activiteiten zoals drummen, of meer uitdagende VR-ervaringen, zoals snowboarden, voetbal en zelfs parachutespringen. In het geval van voetbal spelen de patiënten de rol van doelman en de vereiste vaardigheden omvatten evenwicht, buigen en strekken. De game helpt patiënten ook bij het ontwikkelen van reflexen, aangezien de bal met verschillende snelheden naar hen toe beweegt. Parachutespringen is een andere, meer geavanceerde VR-activiteit. Het stimuleert multitasking, want patiënten moeten proberen hun parachute rechtop te houden terwijl ze virtuele obstakels in de lucht -zoals vogels en stormwolken- moeten ontwijken.
Het ondergaan van een amputatie is een moeilijke levensverandering die bij sommige patiënten gevoelens van verlies, depressie en angst veroorzaakt. VR-games helpen mensen om te gaan met een moeilijke revalidatieperiode en laten hen inzien dat het leven doorgaat na een amputatie, dat ze activiteiten kunnen blijven doen die ze leuk vinden.
Wist je dat er ook -totaal andere- maar even fantastische VR-ervaringen van Belgische makelij zijn? Neem bijvoorbeeld Painting VR, een VR-schildergame waarin je leert schilderen en meesterwerken maakt. Of Cubism, een bedrieglijk eenvoudige puzzelgame die je ruimtelijk denkvermogen op de proef stelt en waarbij je steeds complexere vormen in elkaar zet met kleurrijke blokken.
Bekijk ook:
Van spel naar herstel: de rol van games in de gezondheidszorg
Games vinden steeds vaker een plek binnen de gezondheidszorg en therapie,…
Hoe zorg je voor jezelf (en elkaar) tijdens het spelen van videogames?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…
Hoe vermijd je ongewenst game gedrag?
Videogames bouwen de mogelijkheid in om ongewenst online gedrag te rapporteren.…