Clair Obscur: Expedition 33
Wat als je wist dat je nog maar één jaar te leven had, tenzij je een goddelijke schilderes zou kunnen stoppen? Dat is het huiveringwekkende, maar intrigerende uitgangspunt van Clair Obscur: Expedition 33, een gelaagd beurtelings rollenspel dat strategie, reflexen én filosofie samenbrengt.
Het verhaal speelt zich af in een sombere, maar artistiek verbluffende versie van de Belle Époque, op het fictieve eiland Lumière. Al 67 jaar verdwijnt ieder jaar een deel van de bevolking tijdens de ‘Gommage’, wanneer een mysterieuze figuur genaamd de ‘Paintress’ een getal schildert. Iedereen van die leeftijd wordt dan binnen het jaar simpelweg uitgewist.
De hoop rust op Expedition 33: een groep vastberaden vrijwilligers die de Paintress wil stoppen. Elk lid van het gezelschap heeft zijn eigen motieven en verleden. Van de slimme jonge magiër Lune tot de rustige krijger Sciel en ingenieur Gustave, die zelf weet dat hij nog maar één jaar over heeft. Samen trotseren ze vijanden, morele dilemma’s en hun eigen sterfelijkheid.
https://www.youtube.com/watch?v=ejgW-upPMgk
Innovatieve gameplay: denken én doen
Wat de game bijzonder maakt, is de combinatie van traditionele turn-based gevechten met realtime elementen. Spelers kiezen hun aanvallen zorgvuldig, maar moeten tijdens vijandige aanvallen razendsnel reageren: ontwijken, pareren of springen. Snelheid wordt beloond met punten, waarmee krachtige aanvallen en magische skills kunnen worden geactiveerd.
Elke held heeft unieke vaardigheden. Zo stapelt Sciel ‘voorspellingen’ op vijanden en ontketent die later als vernietigende aanvallen, terwijl de mysterieuze Verso steeds sterker wordt naarmate hij vaker raakt. Daarnaast kunnen spelers de strategie verdiepen door het verzamelen en combineren van ‘Pictos’ – visueel vormgegeven kaarten die extra krachten activeren.
Ook exploratie wordt beloond: buiten de hoofdroute vinden spelers zeldzame middelen, geheime bazen en alternatieve paden die enkel toegankelijk worden met hulp van een mythisch wezen, dat gaandeweg leert vliegen en zwemmen.
Meer dan entertainment: filosofische én educatieve lagen
Onder de oppervlakte van magische duels en esthetische pracht schuilt een reflectie op sterfelijkheid, herinnering en menselijke verbondenheid. Spelers moeten nadenken over thema’s als opoffering, rechtvaardigheid en tijd – niet als bijzaak, maar als kern van het verhaal.
Bovendien biedt Clair Obscur een subtiele, maar effectieve leerervaring. Door de strategische opbouw van gevechten leren spelers plannen, anticiperen en logisch redeneren. Het beheren van grondstoffen, het analyseren van zwakke plekken van vijanden, en het optimaliseren van teamdynamiek ontwikkelen probleemoplossend vermogen. Ook worden morele keuzes en empathie gestimuleerd tijdens kampmomenten, waarin dialoog met teamleden leidt tot nieuwe verhaallijnen en vaardigheden.
Van pandemiedroom tot meesterwerk
De oorsprong van de game is even inspirerend als het verhaal zelf. Initiatiefnemer Guillaume Broche werkte bij Ubisoft tijdens de coronapandemie, maar besloot zijn droom waar te maken. Hij verzamelde een team van oud-collega’s, vond muzikanten via SoundCloud, en wist met een indrukwekkende demo de nodige financiering binnen te rijven. Bekende stemmen zoals Andy Serkis brengen de personages tot leven.
Pegi 18
Dit spel bevat grafisch geweld en grof taalgebruik en is daarom alleen maar geschikt voor oudere spelers en niet voor minderjarigen.
Grow a Garden (Roblox)
In de kleurrijke wereld van Roblox - een online platform waar gebruikers zelf games kunnen maken, spelen en delen met anderen - is Grow a Garden razendsnel uitgegroeid tot een van de populairste spellen van het medium. In amper één maand tijd telde de videogame meer dan één miljard bezoeken.
Grow a Garden laat zich het best omschrijven als een tuinsimulator. De speler start met een kleine hoeveelheid virtuele munten, Sheckles genaamd, en mag daarmee de eerste zaden kopen, voor bijvoorbeeld wortels of aardbeien. Het planten is makkelijk, de gewassen groeien snel, en de oogst kan verkocht worden op de markt om meer Sheckles te verdienen. Daarmee kunnen niet alleen nieuwe zaden gekocht worden, maar ook hulpmiddelen en huisdieren die de tuinproductie verbeteren.
Wie verder kijkt dan zijn eigen tuin ziet dat de wereld van Grow a Garden veel groter is. Spelers struinen door elkaars tuinen, kopen exotische zaden, verzamelen unieke dieren en breiden hun domeinen uit tot ware industriële boerderijen vol zeldzame planten, zoals bamboe.
Slimme gameplay die blijft boeien
De kracht van Grow a Garden zit in de eenvoudige cyclus: zaaien, oogsten, verkopen, uitbreiden. De toevoeging van ‘Gears’ (hulpmiddelen) en ‘Pets’ (huisdieren) maakt het spel net strategisch genoeg om diepgang te bieden. Bepaalde Gears, zoals een gieter, doen bijvoorbeeld gewassen sneller groeien, terwijl specifieke dieren extra oogstopbrengst realiseren.
Regelmatige evenementen geven spelers de kans om bijvoorbeeld zeldzame zaadjes of mutaties te bemachtigen die niet op andere momenten beschikbaar zijn. Dit creëert een virtuele competitie waarin succesvol worden de doelstelling is — net zoals binnen de economie van de echte wereld. En ja, ook in het spel zijn er kapers op de kust, die gewassen van anderen trachten te stelen.
Educatief?
Grow a Garden leert jonge spelers basic economische principes: investeren, sparen, risico’s nemen en de afweging tussen korte- en langetermijnopbrengsten. Spelers ontdekken al snel dat slim inkopen en plannen loont — net als in een echte (moes)tuin of bedrijf.
Het spel bevat ook een creatief en sociaal element: een speler kan vrienden helpen, tuinen bezoeken en ideeën opdoen bij de tuinen van anderen. Samenwerking en inspiratie zijn belangrijke bouwstenen van de gameplay. Ook zonder echte euro's te investeren - door het spel gratis te spelen - kan een speler een indrukwekkend imperium uitbouwen.
Ouderlijk toezicht aangeraden
Hoewel het spel geschikt is voor alle leeftijden, is toezicht door een (groot)ouder aan te raden. Het spel biedt namelijk de optie om met echt geld virtuele spelmunten aan te kopen. Op Roblox kan je als (groot)ouder ouderlijk toezicht instellen om gemaakte afspraken vast te leggen en mee een oogje in het zeil te houden op dit interactieve user generated content platform.
Blue Prince
Een magisch landhuis dat zichzelf elke nacht herschikt, en een erfgenaam op zoek naar een geheime kamer. Blue Prince verweeft architectuur, puzzels, mysterie en ontdekking tot een unieke en prikkelende ervaring.
In Blue Prince kruipt de speler in de huid van Simon P. Jones, een jongeman die het geheimzinnige landhuis Mt. Holly Estate erft van zijn overleden oudoom, Herbert S. Sinclair. Maar er zit een addertje onder het gras: om het landgoed definitief te verkrijgen, moet Simon een geheime 46ste kamer vinden: een ruimte die op geen enkele plattegrond van het huis voorkomt. Lukt dat niet, dan herschikt het huis zich 's nachts, en begint de zoektocht de volgende dag weer van voren af aan.
https://www.youtube.com/watch?v=wIrgdM6shNA
Spelmechaniek: stappen tellen en kamers verkennen
De gameplay draait om het leggen (“draften”) van kamers, waarbij de speler elke keer dat hij een nieuwe ruimte binnengaat, plattegronden kiest en deze strategisch moet plaatsen op een rooster met 9x5 vakken. Hierbij moeten deuren en muren logisch aansluiten – en zijn er ook doodlopende ruimtes. De speler begint elke dag met 50 stappen, en elke beweging tussen kamers kost een stap. Zijn de stappen op? Dan eindigt de dag en moet Simon opnieuw beginnen.
Kamers bevatten ook voorwerpen zoals sleutels, edelstenen en munten, gereedschap, en regelmatig complexe puzzels. Dit alles maakt van Blue Prince een interactieve denkoefening waarbij de speler patronen moet herkennen, verbanden moet leggen tussen kamers, en logisch moet redeneren om steeds dichter bij de oplossing te komen.
Educatief en breinkrakend
Wat Blue Prince zo bijzonder maakt, is de manier waarop het cognitieve vaardigheden stimuleert. Denk daarbij aan:
- ruimtelijk inzicht: bij het juist plaatsen van kamers.
- Logisch redeneren: voor het oplossen van puzzels die over meerdere kamers verspreid zijn.
- En strategisch plannen: omdat het aantal stappen beperkt is, moet elke actie weloverwogen worden.
Daarnaast draagt het spel ook bij aan narratieve ontwikkeling via mysterieuze verhaallijnen, zoals het raadsel rond de verdwijning van kinderboekenschrijver Marion Marigold, die deel uitmaakt van het verhaal. Wie houdt van escaperooms, mysteries en strategisch puzzelen, vindt in deze videogame een waar meesterwerk.
PEGI 3
Blue Prince bevat geen geweld of enge wezens en is geschikt voor spelers van alle leeftijden. Kinderen kunnen wél hulp nodig hebben bij het oplossen van puzzels.
Split Fiction
De Zweedse makers van It Takes Two, leveren met Split Fiction opnieuw een gameparel af; waarin samenwerken en vriendschap centraal staat. Zelfs wie zelden gamet, wordt meegezogen in een avontuur vol charme en verbeelding.
In Split Fiction kruipen spelers in de huid van Mio en Zoe, twee schrijvers die elkaar niet kennen. Hun werelden botsen wanneer een snode poging om hun creatieve ideeën te stelen, volledig uit de hand loopt. Het duo belandt in een simulatie die opgebouwd is uit hun eigen fantasieën: een absurde, kleurrijke en gevaarlijke gevangenis waar de enige uitweg samenwerking is.
Zoe’s wereld is doordrenkt van fantasy, draken, trollen en magische omgevingen. Mio’s domein daarentegen ademt sciencefiction, met futuristische steden, robots en cyberninja’s. Elk level wisselt tussen deze totaal verschillende stijlen, wat zorgt voor een stroom van verrassingen en nieuwe gameplay-mechanieken.
https://www.youtube.com/watch?v=sUfcC1Qr1-0
Coöperatie als kern
Net als in It Takes Two staat in Split Fiction coöperatie centraal. Het spel is uitsluitend speelbaar in co-op: lokaal (samen naast elkaar op de bank) of online. Dankzij de slimme Friend’s Pass-optie hoeft slechts één speler het spel te bezitten; de ander kan gratis meespelen, zelfs op een ander spelplatform. Elk personage beschikt per level over verschillende vaardigheden. Spelers moeten dus samenwerken en de unieke krachten van beide speelbare personages benutten om verder te komen.
Daarbij dienen ze platformuitdagingen te overwinnen en af en toe te vechten tegen vijandige tegenstanders. Bijna elke level bevat een unieke, eenmalige gameplay-mechaniek. Zo kunnen de hoofdpersonages in het ene level bijvoorbeeld draken besturen, terwijl ze in een ander level met een laserszwaard vechten. Daarnaast bevat elk level optionele zijmissies, die gebaseerd zijn op onafgemaakte ideeën en verhalen die Zoe en Mio als kinderen hebben geschreven.
Verhaal dat raakt én inspireert
Ook met het verhaal onderscheidt Split Fiction zich. Onder het kleurrijke, absurde oppervlak gaat een emotionele reis schuil over vertrouwen, vriendschap en het overwinnen van verschillen. Mio en Zoe beginnen als vreemden, botsen en kibbelen, maar groeien langzaam naar elkaar toe. Deze evolutie voelt oprecht en menselijk—een hele prestatie in een game.
PEGI 16
Hoewel Split Fiction geen “educatieve game” in traditionele zin is, biedt het spel wél waardevolle lessen. Spelers leren niet alleen speltechnisch samenwerken, maar ook sociaal communiceren, compromissen sluiten en elkaars perspectief begrijpen. In een tijd waarin verbinding steeds belangrijker wordt, is dat een krachtig signaal. Ook stimuleert het spel creatief denken. De voortdurend veranderende mechaniek dwingt spelers om flexibel te blijven en samen naar oplossingen te zoeken.
Deze game bevat grafisch geweld en heftige actie met fantasiefiguren en is daarom alleen geschikt voor jongeren vanaf 16 jaar.
DOOM: The Dark Ages
Met DOOM: The Dark Ages keert deze iconische shooterserie terug naar zijn historische wortels. Deze prequel op DOOM (2016) en DOOM Eternal (2020) vertelt het epische achtergrondverhaal van het bekende hoofdpersonage.
DOOM, ontwikkeld door id Software, verscheen voor het eerst in 1993 en gaf het first person shooter-genre een ongekende boost. Met razendsnelle gameplay en indrukwekkende lichteffecten zette het een nieuwe standaard. Nu, 32 jaar later, staan diezelfde kernwaarden weer centraal in de nieuwste editie. In DOOM: The Dark Ages kruipt de speler in de gehavende laarzen van de DOOM Slayer, een onstuitbare krijger die door goden en koningen wordt ingezet als wapen tegen de hel.
https://www.youtube.com/watch?v=s1i3YfGl5ag
Tot de verbeelding sprekend achtergrondverhaal
Met klassieke vernietigingsmiddelen in de aanslag (zoals de Super Shotgun) en gloednieuwe wapens zoals de Shield Saw, moeten spelers elke vijand op hun pad verpulveren. De game behoudt de kenmerkende over-the-top gevechtsstijl van de serie en tilt de brute actie naar een nieuw niveau met hedendaagse grafische power en een filmisch verhaal.
Voor het eerst krijgt de speler de kans om het begin van de Slayer-legende te ontdekken. In dit cinematische avontuur wordt onthuld hoe hij uitgroeide tot de ultieme vijand van de hel. Het scenario voert de speler mee naar duistere middeleeuwse oorlogsterreinen, eeuwenoude helse gebieden en onbekende dimensies. De levels zijn groter en gedetailleerder dan ooit, vol geheimen, gevaren en meedogenloze vijanden. Elk gebied biedt nieuwe uitdagingen en epische gevechten waarin reflexen en brutaliteit de sleutel tot overleving zijn.
Voor ieder wat wil(d)s
Met aanpasbare moeilijkheidsniveaus is DOOM: The Dark Ages geschikt voor zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers. Of de speler nu op zoek is naar een uitdagende strijd of gewoon wil genieten van de vernietiging, de videogame biedt een ervaring op maat. Hoewel deze game vooral pure actie en entertainment biedt, zitten er subtiele educatieve elementen in die spelers kunnen aanspreken.
De middeleeuwse setting brengt een fictieve, maar visueel indrukwekkende mix van architectuur, wapens en oorlogsvoering tot leven, waardoor spelers de sfeer van historisch geïnspireerde strijdtechnieken en omgevingen ervaren. Daarnaast stimuleert de videogame reactiesnelheid, strategisch denken en probleemoplossend vermogen, omdat spelers razendsnel vijandelijke aanvallen moeten analyseren en doelgericht moeten reageren.
PEGI 18
De brutale wapens, bloederige confrontaties en angstaanjagende demonische wezens maken de videogame alleen geschikt voor volwassenen.
Assassin's Creed Shadows
Assassin's Creed Shadows is een actie-rollenspel en het veertiende deel in de Assassin's Creed-serie. Het spel speelt zich af in het 16e-eeuwse Japan tegen het einde van de Sengoku-periode. De speler bevindt zich in de duizenden jaren oude strijd tussen de Assassin Brotherhood, die vecht voor vrede en vrijheid, en de Templar Order, die vrede wil door middel van controle.
De speler kan doorheen de videogame switchen tussen twee hoofdpersonages: Fujibayashi Naoe, een kunoichi (een vrouwelijke shinobi), en Yasuke, een Afrikaanse samoerai geïnspireerd op de gelijknamige historische figuur. De twee personages hebben verschillende skills en gameplay, waardoor missies op verschillende manieren kunnen worden aangegaan. Gaat de speler voor brute kracht en actie met Yasuke of voor de stealthaanpak om als een ware ninja Naoe door de wereld te sluipen?
De open wereld van het spel, waarvan de grootte vergelijkbaar is met die van Assassin's Creed Origins kent voor het eerst seizoenen die elk van invloed zijn op de gameplay, waaronder bevroren water en ijspegels in de winter of lang gras en bloeiende planten in de lente. Missies zijn niet-lineair en moedigen spelers aan om targets vrij op te sporen en uit te schakelen. De speler kan ook ambtenaren omkopen om de verblijfplaats van targets te achterhalen, of een spionagenetwerk rekruteren en trainen om inlichtingen te verzamelen.
PEGI 18
De videogame is enkel geschikt voor volwassenen. Spelers krijgen te maken met expliciet geweld tegen menselijke personages waarbij vaak veel bloed aan te pas komt. Zo kan een speler vijanden onthoofden of in stukken hakken. De videogame biedt spelers de mogelijkheid om aankopen van in-game content te doen, in de vorm van cosmetische bundels en een premium in-game valuta genaamd Helix Credits. De speler kan de videogame ook spelen zonder dergelijke items te kopen.
Marvel Rivals
Marvel Rivals is een free to play multiplayer shooter game waarbij de speler in teams van Marvel-superhelden en -superschurken het tegen elkaar en tegen maar liefst 2 Doctor Dooms opneemt.
De confrontatie tussen de tirannieke dictator Doctor Doom en zijn toekomstige tegenhanger uit het jaar 2099 heeft de universums doen botsen waardoor nieuwe werelden zijn ontstaan. Het is de taak van de Marvel-superhelden en -schurken uit het hele multiversum om samen (met en tegen elkaar) de Dooms uit beide kampen te verslaan voordat een van hen de heerschappij over dit nieuwe multiversum krijgt.
Spelers kiezen een personages uit een groot aantal Marvel-superhelden en superschurken uit de Avengers, Guardians of the Galaxy, X-Men en nog veel meer uit het Marvel Multiversum. Met de juiste combinatie van de unieke skills van elk personage, kunnen spelers de krachten van hun speelbare personages nog verbeteren.
De speler baant zich een weg door iconische Marvel-werelden in vernietigbare omgevingen. Hij of zij gebruikt superkrachten om deze omgevingen te veranderen, het terrein een nieuwe vorm te geven en zo een strategisch voordeel op het slagveld te creëren.
PEGI 12
Marvel Rivals toont matig geweld van een iets meer grafische aard tegen fantasiepersonages en niet-realistisch geweld tegen mensachtige personages. De videogame bevat aankopen van in-game content - waaronder willekeurige items. Spelers kunnen er met elkaar communiceren.
Sid Meier's Civilization VII
In de zevende editie van deze inmiddels meer dan 30 jaar oude maar nog steeds erg populaire turn-based strategy reeks leiden spelers hun beschaving van een nederige nederzetting naar een geavanceerde cultuur.
In Sid Meier's Civilization VII zet de speler beurtelings militaire en civiele eenheden in om onder meer de wereld te verkennen, steden te stichten, technologieën te ontwikkelen en rivaliserende beschavingen te verslaan. Een van de grootste veranderingen binnen deze episode is de mogelijkheid om leiders en beschavingen los van elkaar te kiezen. Waar in vorige edities specifieke leiders aan bepaalde beschavingen waren gekoppeld, krijgen spelers nu meer vrijheid om combinaties te maken. Bovendien worden nu ook filosofen, religieuze figuren en wetenschappers als leiders toegevoegd, in plaats van enkel klassieke staatshoofden.
Tijdperkensysteem
Het spel introduceert een vereenvoudigd tijdperkensysteem, met drie hoofdfasen: de oudheid, de ontdekkingsreisperiode en de moderne tijd. Dit vervangt de meer gedetailleerde verdelingen uit eerdere games. In de oudheid duiken bijvoorbeeld ook onafhankelijke facties op. Afhankelijk van hoe spelers met hen omgaan, kunnen deze facties uitgroeien tot stadstaten.
Een opvallende nieuwe mechaniek is dat spelers bij de overgang naar een nieuw tijdperk te maken krijgen met crisisgebeurtenissen, zoals een opstand of invasie, die hen dwingen hun beschaving en strategie aan te passen. Deze uitdagingen en de aanpak ervan beïnvloeden de volgende spelfase.
https://www.youtube.com/watch?v=Tc3_EO6Bj2M
Educatieve karakter
Sid Meier's Civilization VII biedt spelers de mogelijkheid om de ontwikkeling van een beschaving door verschillende historische tijdperken te leiden, wat inzicht geeft in de complexiteit van maatschappelijke evoluties. Door strategische keuzes te maken op vlak van economie, politiek, wetenschap en cultuur, leren spelers over de onderlinge afhankelijkheid van deze domeinen en de impact van beslissingen op lange termijn.
De introductie van een dynamisch systeem waarbij beschavingen evolueren naarmate nieuwe tijdperken aanbreken, scherpt het aanpassingsvermogen en de strategische vooruitziendheid bij spelers aan. Deze mechanismen stimuleren ook kritisch denken, en bieden een interactieve manier om historische processen en de gevolgen van leiderschap beter te begrijpen.
PEGI 12
Het spel bevat matig geweld tegen menselijke en dierlijke personages zonder bloed, sporadisch grof taalgebruik, en optionele aankopen van in-game content voor extra’s. Dat maakt het spel ongeschikt voor jonge kinderen.
Astro Bot
Astro Bot is een volbloed 3D-platformer boordevol avontuur, humor en nostalgische PlayStation-verwijzingen. Het spel biedt een perfecte mix van toegankelijkheid en uitdaging voor jong en oud.
In Astro Bot belandt de speler in een groots reddingsverhaal. Als Astro, de laatste overgebleven bot na een crash op een dorre planeet, is het de bedoeling om robotvrienden terug te vinden en een nieuw moederschip te bouwen. Het hoofdpersonage reist daarvoor doorheen verschillende planeten, elk met hun eigen sfeer, uitdagingen en eindbazen die rechtstreeks uit een slapstick-cartoon lijken te komen. Denk aan gigantische robots, ondeugende octopussen en komische vijanden die meer weg hebben van speelkameraadjes dan van serieuze bedreigingen.
Spelontwikkelaar Team Asobi benut (net zoals bij demovoorganger Astro’s Playroom destijds) de unieke features van de PS5-controller. Wanneer Astro een muur aftast op zwakke plekken, voelt de speler via de controller subtiele trillingen. En de gyroscoop wordt gebruikt om een ruimteschip te besturen. Het spel bevat voor oudere spelers ook verwijzingen naar klassieke PlayStation-games als Ape Escape, God of War en Uncharted. Terwijl de schattige personages, kleurrijke omgevingen en grappige animaties de game evenzeer toegankelijk maken voor kinderen. Het is ook een echte familiegame, waar ouders en kinderen samen kunnen werken (ook al is er geen echte co-op-modus): jonge kinderen kunnen door de makkelijkere delen spelen en de controller doorgeven aan een (groot)ouder bij de meer uitdagende stukken.
https://www.youtube.com/watch?v=unYFdcEjV9k
Astro Bot is niet alleen leuk, maar ook leerzaam. De game stimuleert onder meer probleemoplossend denken (puzzels en platformuitdagingen vragen om inzicht en precisie) en hand-oogcoördinatie (de diverse besturingsmogelijkheden dwingen spelers om snel te reageren). Kortom: voor jonge gamers is dit een perfecte kennismaking met 3D-platformers, terwijl het spel voor ervaren spelers een uitdagende, nostalgische trip biedt.
De game bevat mild geweld zonder bloed of verwondingen. Sommige grotere tegenstanders, zoals een brullende dinosaurus of een piraten-skelet, kunnen iets enger zijn voor heel jonge kinderen.
Infinity Nikki
Infinity Nikki levert een betoverende mix van mode & kleding, mysterie en menselijke emoties.
In de magische wereld van Infinity Nikki schuilt er een diepe duisternis achter de prachtige jurken en schilderachtige stadjes. Het nieuwste spel in de populaire Nikki-franchise, ontwikkeld door Infold Games, neemt spelers mee naar Wishfield: een idyllische regio in de fantasiewereld Miraland. Maar schijn bedriegt: Wishfield wordt geteisterd door oorlogsvluchtelingen en mysterieuze krachten die mensen in een onomkeerbare coma doen belanden. Dit contrast tussen schoonheid en tragedie is de kern van de game.
Het verhaal neemt spelers mee door weelderige landschappen, spookachtige gebouwen en een wereld vol wonderlijke vondsten zoals vissen die op handtassen lijken. De gameplay voltrekt zich in een open wereld waarin mode centraal staat. Spelers voltooien daarbij missies, lossen puzzels op en verzamelen outfits. Die kleding is onmisbaar bij style & fashion battles. De bedoeling daarbij is om de beste outfit samen te stellen die een bepaald thema zo nauwkeurig mogelijk volgt. Spelers hebben een uitgebreide kleerkast vol met kledingstukken, accessoires en sieraden die ze kunnen kiezen voor een outfit. De score wordt berekend met behulp van verschillende categorieën, zoals stijl, elegantie, kleur en andere specifieke kenmerken die bij het thema of de vereisten van een battle passen. Hoe beter de outfit daarbij aansluit, hoe hoger de score.
Infinity Nikki onderscheidt zich door de manier waarop het maatschappelijke thema’s verweeft in een speelse setting. De game behandelt onderwerpen zoals oorlog en de kracht van hoop. De nadruk op mode leert spelers ook over creativiteit en zelfexpressie, waarbij elk kledingstuk een uniek verhaal en betekenis heeft. Daarnaast biedt het spel een toegankelijk alternatief voor traditionele vechtgames; door conflicten op te lossen met mode en strategie. Dit maakt het spel geschikt voor een breed publiek.
https://www.youtube.com/watch?v=54yRMWCF3hs
PEGI 12
Een aantal milde en cartooneske confrontaties zijn minder geschikt voor jonge kinderen, maar nergens in het spel is expliciet geweld te zien.